Po dvou letech intenzivních stavebních prací byla dne 26. srpna 2024 uvedena do provozu nová dopravní tepna – obchvat města Dašice u Pardubic. Stavba přináší dlouho očekávanou úlevu od tranzitní dopravy v centru města, která narostla se zprovozněním dálnice D35.
Detaily stavby a technické výzvy
Obchvat, který měří necelé tři kilometry, je výsledkem náročných stavebních prací, během nichž se pracovníci museli vypořádat s několika významnými technickými výzvami.
Projekt spočíval ve stavbě nové silnice o délce 2,952 km, která bude sloužit jako přivaděč na dálnici D35. Veřejná zakázka byla zahájena 9. listopadu 2021.
Jedním z problémů byla kolísavá hladina podzemní vody, která v extrémních případech dosahovala až na povrch země. Tento fenomén představoval komplikace při budování základů mostů a vyžadoval specializované techniky pro zajištění stability.
Technické specifikace a klíčové prvky stavby
Navzdory výzvám se podařilo stavbu úspěšně dokončit a představit veřejnosti několik technicky zajímavých prvků.
Nejvýznamnějším z nich je rámový ocelobetonový spřažený most, který se klene nad řekou Loučnou a jehož rozpon činí 55 metrů. Tento most byl navržen s ohledem na dlouhou životnost a odolnost vůči povodním, které v této oblasti nejsou neobvyklé.
Dalším důležitým prvkem je podchod pro cyklostezku, který měří více než 120 metrů. Podchod umožňuje bezpečný průchod cyklistům a chodcům pod rušnou silnicí, což přispívá ke zvýšení bezpečnosti a pohodlí pro obyvatele a návštěvníky města. Cyklotrasa 4122 je velmi využívána obyvateli nedalekých Kostěnic pro dojíždění za prací a dětí do školy.
Hlavní trasa obchvatu je vedena na násypovém tělese, které dosahuje výšky až 6 metrů a zajišťuje v rovinatém území ochranu silnice v záplavovém území i v případě stoleté vody.
Koordinace stavby
Koordinaci stavby svěřil investor týmu odborníků ze společnosti Contract managment. Jiří Krůšek zastával roli správce stavby, dohlížel na tým stavebních dozorů, zastupoval investora ve smluvním vztahu s dodavateli a zajišťoval komunikaci mezi zhotovitelem a objednatelem.
Claim management, tedy řízení nároků a právních aspektů projektu, byl v rukou Arnošta Táborského a Pavlíny Mouchové, kteří zajišťovali, aby byly dodrženy všechny smluvní podmínky a projekt probíhal bez zbytečných komplikací.
Cost management, měl na starosti Daniel Machek. Jeho úkolem bylo posuzování ocenění změn stavby. Zdeněk Dřevěný a Petr Kopecký působili jako technický dozor stavby (TDS), jejichž úkolem bylo dohlížet na kvalitu prováděných prací a zajišťovat, že stavba bude dokončena podle předepsaných standardů.
Pro řízení stavby, evidenci a sdílení dokumentů a procesů stavby v digitálním formátu, byl využíván software Proconom, který sloužil jako systém CDE (Common Data Enviroment). Software umožňoval efektivní komunikaci mezi všemi účastníky projektu a usnadňoval řízení a kontrolu nad veškerými stavebními procesy. Pro představu: v systému bylo dokončeno více něž 2300 úkolů v rámci workflow a zpracováno téměř 52000 verzí dokumentů.
SÚS Pardubického kraje využívá software Proconom dlouhodobě ve své každodenní činnosti v rámci přípravy a realizace svých staveb.
Přínosy pro region
Otevření obchvatu Dašic přináší významné zlepšení dopravní situace v regionu. Tranzitní doprava se vyhne centru města, což povede ke snížení hluku a znečištění ovzduší. Více též na webu: https://obchvatdasice.cz/.
Kromě toho nový obchvat zkrátí dojezdové časy mezi Pardubicemi a cíli v okresech Ústí nad Orlicí a Svitavy. Výrazně se zlepší přístupnost k dálnici D35.
Závěr
Investorem projektu obchvatu Dašic byl Pardubický kraj, který se spolu se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) podílel na financování stavby. Celkové náklady na projekt činily 472,471 milionů Kč bez DPH.
Projekt obchvatu Dašic je důkazem toho, že i přes překážky a technické výzvy je možné dosáhnout úspěšného dokončení a výrazně zlepšit kvalitu života.
Stavba obchvatu představuje nejen inženýrský úspěch, ale také krok vpřed: obyvatelé Dašic a okolních obcí mohou nyní těžit z výhod moderní dopravní infrastruktury.